Docenten, critici en kunsthandels

Henk van Leeuwen

De schilder Henk van Leeuwen (Ter Aa, 1890 - Voorburg, 1972), die zich ook wel Van Leeuwen van Oudewater noemde, was een ras-impressionist in de traditie van de Haagse School. Zijn landschappen zijn sterk van stemming doortrokken en in hun krachtige opbouw in lichte en donkere tonen doen ze zo nu en dan denken aan die van Jacob Maris. In sommige schilderijen reiken impressionisme en expressionisme elkaar de hand: in grote lijnen geeft hij zijn indruk weer van een landschap of dorpje, en tegelijkertijd drukt hij in kleur en vorm zijn gevoelens uit. Van Leeuwen werd opgeleid aan de Haagse academie, ontving raadgevingen van Willem de Zwart en studeerde na 1923 in Parijs, onder andere aan de École Julian en 'La Grande Chaumière'.

Bron: Kunstmakelaardij Metzemaekers

Theo van Wijngaarden

Theodurus van Wijngaarden (Rotterdam, 27 februari 1874 - Voorburg, 4 november 1952) was een Nederlands kunstschilder en restaurateur. Hij woonde in de Sumatrastraat in Archipelbuurt in Den Haag, naast de ingang van het Hofje van Elf.

Van Wijngaarden was autodidact. Hij schilderde op impressionistische wijze boerentaferelen en bloemstillevens.

Bron: Wikipedia

Theo van Wijngaarden

Jan van Heel

Johannes Jacobus (Jan) van Heel (Rotterdam, 27 juli 1898 – Den Haag, 5 oktober 1990) was een Nederlandse schilder.

Van Heel volgde een opleiding tot onderwijzer en was tot 1925 in Rotterdam in het onderwijs werkzaam. Hij bezocht tot 1925 de avondopleiding van de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen bij onder anderen David Bautz, Johannes Gerardus Heijberg, Alexander van Maasdijk en Herman Mees en behaalde zijn akte Tekenen M.O. In 1926 verhuisde hij naar Den Haag, waar hij een aanstelling kreeg als tekenleraar, eerst aan een lagere school en later aan een Mulo. In 1941 maakte hij muurschilderingen voor de Openbare Leeszaal in Den Haag. Na de Tweede Wereldoorlog woonde en werkte hij van 1945 tot 1946 in het atelier van Wim Sinemus in Parijs.

In 1946 kreeg hij een aanstelling tot docent aan het Haagse Johan de Witt Lyceum, waar hij tot 1968 zou blijven. Hij hield daar zijn atelier evenwel aan tot 1983. Van 1947 tot 1954 was hij eveneens docent aan de Vrije Academie, waar hij onder anderen les gaf aan Dick Loef.

Hij was lid van Pulchri Studio en in 1928 een van de oprichters van De Werkers met onder anderen Rein Drayer, Albert Termote en Piet Bulthuis. In 1936 was hij medeoprichter van de kunstenaarsgroep De Groep In 1951 stichtte hij met Haagse kunstenaars (onder anderen Herman Berserik, Co Westerik, Willem Hussem en Jaap Nanninga) de groep Verve op en in 1960 de groep Fugare.

Zijn werk wordt gerekend tot de Nieuwe Haagse School. De thema's waarmee het werk van Van Heel bekendheid genoot waren de clown en, na een eerste bezoek aan Spanje, vooral de Spaanse aarde, die zich onbehouwen en onaangetast toonde. In zijn werk deden andere kleuren hun intrede: "verzadigd bruin, gloedvol rood, brandende okers, verzwegen groen". Van Heel ontwierp in 1956 voor de PTT met Harry Disberg en P. Wetselaar de serie postzegels voor de Olympische Zomerspelen in Melbourne.

Van Heel was actief in besturen, advies-, aankoop- en examencommissies en jury's. Zo was hij lid van de selectiecommissies voor de Nederlandse inzending van de Biënnale van Venetië (1954, 1960, 1962 en 1964) en de Biënnale van Parijs (1959, 1961 en 1963).

Hij werd in 1959 benoemd tot ridder en in 1968 tot officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Bron: Wikipedia

Rudolf Ernst Penning

(Buitenzorg, 14 maart 1910 - Den Haag, 1972)

Bron: Documentatie van Beeldende Kunst Zuid-Holland

Dhr. De Graaf

De Graaf

Paula de Haas

Frits Hoogewerff

Miep Eijffinger

Miep Eijffinger (augustus 1911 - Den Haag, 9 september 2011) was een Nederlandse kunsthandelaar. Van 1940 tot 1976 bedreef zij kunsthandel Martinus Liernur in de Zeestraat in Den Haag.

Miep Eijffinger, die geboren werd als Miep Vuurman, trouwde in 1940 met de veel oudere August A.M. Eijffinger en woonde met hem in de Balistraat. Hij had in Frankrijk gewoond en al een aardige collectie schilderijen verzameld, vooral van de School van Barbizon, toen zij hun kunsthandel op Zeestraat 63 openden. Het pand had hij al in 1937 overgenomen. In de Zeestraat waren toen verscheidene kunsthandels gevestigd. Tegenover Liernur was Pieter Scheen, en naast Liernur (op huisnummer 65) was fotograaf Henri Berssenbrugge gevestigd. Liernur had twee kamers en een suite.

In de Trompstraat, op slechts vijf minuten lopen van de Zeestraat, woonde toen H.P. Bremmer, kunstpedagoog en adviseur van mevrouw Kröller-Müller. Volgens hem had Miep Eiffinger "een ongelooflijke kijk op kunst waar menig kunsthandelaar jaloers op kon zijn".

De Eijffingers specialiseerden zich in het begin in werk uit de Franse school, de Impressionisten. Na het overlijden van haar man in 1941 (na amper één jaar huwelijk kortom) werd het onmogelijk vrij naar Frankrijk te reizen. Ze kocht wat schilderijen op veilingen en na de Tweede Wereldoorlog richtte zij zich op hedendaagse schilders. Ze handelde in schilderijen van de leden van de Haagse Kunstkring, zoals Kees Andrea, Piet Klaasse en Else Lindorfer. Vlak na de oorlog lag de handel bijna stil, maar in de jaren '60 bloeide hij weer op. Ze bezocht vaak de kunstenaars in hun atelier om daar een keuze te maken uit hun werk.

Bron: Wikipedia

Galerie Magdalene Sothmann Amsterdam

Nieuwezijds Voorburgwal 284, 1012RT Amsterdam vanaf 1987

Bron: Documentatie van Beeldende Kunst Noord-Brabant